Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016

70 tips για να βοηθήσετε έναν μαθητή με Asperger.

70 tips για να βοηθήσετε έναν μαθητή με Asperger/Aυτισμό υψηλής λειτουργικότητας.



                           


Έρευνες έχουν επιδείξει διάφορα χαρακτηριστικά τάξεων που "προμοτάρουν" την επιτυχία για μαθητές με Asperger ή αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας: εξατομικευμένη διαδασκαλία, ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών, θετική ενίσχυση, προβλεψιμότητα, μικρές περιόδους εργασίας, μικρή αναλογία δασκάλου-μαθητή και αφθονία δομών.
Επίσης, έχουν εντοπίσει τα καλύτερα χαρακτηριστικά των δασκάλων: συνέπεια, σταθερότητα, συχνή παρακολούθηση των εργασιών του παιδιού, χιούμορ, γνώση για τις στρατηγικές διαχείρισης συμπεριφοράς των μαθητών στο φάσμα,υπομονή, θετικές ακαδημαϊκές προσδοκίες.


Ακολουθούν 70 απλά και γρήγορα tips & tricks για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία μαθητών στο αυτιστικό φάσμα.
  1. Επιτρέψτε  στο παιδί να αλλάζει θέση και μέρος καθώς κάνει μία εργασία.
  2. Αφήστε το παιδί να μασά τσίχλα αν το βοηθάει να μειώσει το άγχος του.
  3. Επιτρέψτε στο παιδί να κρατά ένα πρόχειρο για να σημειώνει.
  4. Επιτρέψτε στο παιδί να χρησιμοποιεί βοηθήματα, υπολογιστή και αριθμομηχανή.
  5. Αφήστε το παιδί να χρησιμοποιεί ένα αντικείμενο, να ζωγραφίζει, να πιέζει μία μπάλα και γενικά να χρησιμοποιεί ένα αντικείμενο που το βοηθά να μην αποσπάται, κατα την διάρκεια της εργασίας.
  6. "Αντιστοιχήστε" το παιδί με κάποιον φίλο του που τα καταφέρνει καλά στις εργασίες της τάξης, ώστε  να το βοηθήσει αν χρειαστεί.
  7. Αναθέστε στο παιδί καθήκοντα που απαιτούν αυτοέλεγχο. 
  8. Προετοιμάστε, ενθαρρύνεται και ενισχύστε τον μαθητή πριν, κατα την διάρκεια και στο τέλος της εργασίας.
  9. Επιλέξτε μία θέση για τον μαθητή σας, στη οποία θα μπορεί να σας παρακολουθεί εύκολα και δεν θα περισπάται απο θορύβους, εικόνες κλπ.
  10. Προσαρμόστε την βαθμολόγηση του τεστ βάση της απόδοσης σε διαφορετικές πτυχές της αξιολόγησης π.χ. οργάνωση, καλλιγραφία, αναγνώριση και χρήση αντικειμένων κ.ά.
  11. Βεβαιωθείτε οτι έχετε την προσοχή του μαθητή σας πριν ξεκινήσετε.
  12. Αναπτύξτε καλή σχέση με τον μαθητή σας. Οι μαθητές με Asperger είναι πιθανότερο να ανταποκριθούν σε συναισθηματικές σχέσεις.
  13. Επινοήστε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες.
  14. Μειώστε τον πολύ θόρυβο.
  15. Μειώστε τα πολλά οπτικά ερεθίσματα και την ακαταστασία που μπορεί να αποδιοργανώσει τον μαθητή.
  16. Τοποθετήστε τον μαθητή στο σημείο της τάξης με τους λιγότερους αντιπερισπασμούς ή γυρίστε το θρανίο προς τον τοίχο, μην απομονώνετε τον μαθητή όμως για μεγάλα διαστήματα και βοηθήστε τον να εμπλακεί σε ομαδικές δραστηριότητες ώστε να μην τον στιγματίσετε.
  17. Ενθαρρύνετε τους  γονείς να εντάξουν στο εξωσχολικό πρόγραμμα του παιδιού την σωματική δραστηριότητα.
  18. Σιγουρευτείτε οτι η παρουσία σας είναι ενδιαφέρουσα.
  19. Επιτρέψτε στο παιδί να γνωρίζει τι θα μάθει και γιατί του χρειάζεται αυτό στη ζωή του.
  20. Δώστε την προσοχή σας σε κατάλληλες συμπεριφορές.
  21. Δώστε οι ίδιοι τις γραμμένες ασκήσεις για το σπίτι και μην τις υπαγορεύετε. 
  22. Ενθαρρύνεται το παιδί να υπογραμμίζει.
  23. Αν η κοινωνική ενίσχυση είναι ανεπαρκής για να επιφέρει την κατάλληλη συμπεριφορά, "ενώστε" την κοινωνική αναγνώριση με απτούς ενισχυτές ή δραστηριότητες που μπορεί να κερδίσει.
  24. Εαν δέχεστε μια πολύ προκλητική συμπεριφορά απο τον μαθητή αναλογιστείτε πόσο συχνά κάνετε αρνητικά σχόλια ή έχετε αρνητική συμπεριφορά.
  25. Να είστε θετικοί, να ενθαρρύνεται τον μαθητή και να επικεντρώνεστε στη πρόοδο όσο μικρή και αν είναι.
  26.  Αγνοήστε την αρνητική συμπεριφορά όσο το δυνατόν περισσότερο.
  27. Παρέχεται οπτικές οδηγίες και βήματα σε εργασίες με πολλά μέρη.
  28. Σε συνεργασία με το παιδί, βρείτε έναν "μυστικό κώδικα" (π.χ. ένα νεύμα ή μια περίεργη λέξη) που θα υπενθυμίζει στο παιδί να σας παρακολουθεί.
  29. Ενσωματώστε την κίνηση μέσα στο μάθημα.
  30. Συμπεριλάβετε τα ενδιαφέροντα του παιδιού μέσα στις εργασίες.
  31. Δώστε σύντομες και εύστοχες κατευθύνσεις. Μην "υπερφορτώνετε" το παιδί με πάρα πολλά σχόλια.
  32. Μειώστε την μη δομημένη ώρα όσο το δυνατόν περισσότερο.
  33. Δώστε στο παιδί έναν σωλήνα τον οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί ως τηλεσκόπιο για να σας παρακολουθεί μέσα στο μάθημα και να μην περισπάται.
  34. Δώστε κίνητρα στο παιδί για να τελειώσει την εργασία του στον κατάλληλο χρόνο.
  35. Όταν βλέπετε το παιδί ανήσυχο δώστε του λεκτική ή απτική ενθάρρυνση. Πλησιάστε το μειώνοντας τον τόνο της φωνής σας.
  36.  Ηχογραφήστε τις οδηγίες μέσα σε μία κασέτα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο το παιδί όσες φορές θέλει.
  37. Αφήστε να παίζει απαλή μουσική χωρίς στίχους, σε χαμηλή ένταση.
  38. Δώστε την εργασία σε μέρη. Παρέχετε ενίσχυση για κάθε πλήρες  μέρος πριν περάσετε στο επόμενο.
  39. Επικεντρωθείτε στον μαθητή με Asperger ενώ φαίνεται ότι δίνεται εργασίες για τους υπόλοιπους μαθητές.
  40. Δώστε ένα μπαλάκι χαλάρωσης στο παιδί για να το χρησιμοποιήσει εαν αγχωθεί.
  41. Βάλτε πάνω απο το κάθισμα του παιδιού ένα αφρώδες μαλακό μαξιλάρι.
  42. Προτείνεται στο παιδί να χρησιμοποιεί ένα πρόχειρο στο οποίο θα γράφει τι  έκανε στο σχολείο και τί έχει για την επόμενη μέρα.
  43. Προτείνεται την χρήση ενός laptop σε παιδιά που  χάνουν τα χαρτιά.
  44. Δώστε ένα δεύτερο ζευγάρι βιβλίων για το σπίτι  στα παιδιά που ξεχνούν πράγματα.
  45. Δώστε στο παιδί ένα μεταβατικό αντικείμενο που θα το συνοδεύει σε διαφορετικές δραστηριότητες και χώρους, παρέχοντας του μια αίσθηση συνοχής και υποστήριξης.
  46. Δώστε στο παιδί ένα εξατομικευμένο γραπτό πρόγραμμα στο οποίο θα μπορεί να ανατρέχει.
  47. Δώστε στο παιδί επιπλέον χρόνο.
  48. Παρέχετε στο παιδί ευκαιρίες για κίνηση μέσα στη τάξη και ενσωματώστε τες με το ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού.
  49. Παρέχετε στο παιδί επιλογές για να διατηρήσετε το ενδιαφέρον του.
  50. Μειώστε το μήκος των εργασιών ώστε το παιδί να μην χάνει το ενδιαφέρον του.
  51. Επαναλάβετε και μειώστε τις κατευθύνσεις.
  52. Βάλτε το παιδί να καθίσει δίπλα σε ήσυχους μαθητές.
  53. Θέστε τις προσδοκίες σας πριν ξεκινήσετε μια δραστηριότητα.
  54. Ρυθμίστε ρουτίνες που προετοιμάζουν το παιδί για επερχόμενες μεταβάσεις.
  55. Διδάξτε τεχνικές μνήμης και στρατηγικές μελέτης.
  56. Για να προλάβετε την "αποδιοργάνωση" σε μια ολόκληρη σελίδα χαρτιού, δημιουργήστε ένα "παράθυρο" σε ένα κομμάτι χαρτονιού, με μόνο 1-2 εκτυπωμένες γραμμές.
  57. Επαναλάβετε τις οδηγίες στην δική του γλώσσα, ώστε να εξασφαλίσετε την κατανόηση απο τον μαθητή σας.
  58. Για να τραβήξετε την προσοχή και να εξασφαλίσετε την κατανόηση του μαθητή σας χρησιμοποιήστε μια μαριονέτα μέσω τις οποίας θα δίνετε τις κατευθύνσεις.
  59. Χρησιμοποιήστε test πολλαπλών επιλογών για να αυξήσετε τον προβληματισμό και την συγκέντρωση του μαθητή. Ενημερώστε το παιδί οτι μπορεί να υπάρχουν περισσότερες απο μία σωστές απαντήσεις.
  60. Χρησιμοποιήστε ένα ρολόι για να υπενθυμίσετε στον ανυπόμονο μαθητή σας οτι θα πρέπει να περιμένει την κατάλληλη ώρα για την εκκίνηση της επόμενης δραστηριότητας.
  61. Χρησιμοποιήστε συνθήματα "συναγερμού" για να τραβήξετε την προσοχή του παιδιού πριν δώσετε οδηγίες.
  62. Χρησιμοποιήστε χρώματα και μαρκαδοράκια για να  τονίσετε ορισμένες σημαντικές λέξεις  ή φράσεις σε φύλλα εργασίας.
  63. Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένα αντικείμενα για να διατηρήσετε την προσοχή του παιδιού.
  64. Χρησιμοποιήστε παραδείγματα βασιζόμενοι στα ενδιαφέροντα του παιδιού.
  65. Χρησιμοποιήστε το παιχνίδι για να διδάξετε έννοιες.
  66. Χρησιμοποιήστε διαφορετικούς τρόπους όσο δίνεται οδηγίες. Συνδυάστε τις προφορικές οδηγίες με την αφή.
  67. Χρησιμοποιήστε μόνο προφορικές οδηγίες αν αυτός ο τρόπος φαίνεται πως βοηθά το παιδί στην κατανόηση και την αξιολόγηση της μάθησης.
  68. Χρησιμοποιήστε την παντομίμα για να τραβήξετε την προσοχή του παιδιού οσο δίνεται οδηγίες.
  69. Δώστε διαγράμματα προόδου και άλλα οπτικά κείμενα για να ευοδώσετε την "κατάλληλη" συμπεριφορά.
  70. Χρησιμοποιήστε πολύχρωμα διαγράμματα και κάρτες για να παρακινήσετε τον μαθητή.

Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια.



Πηγή:

My Aspergers Child, 2013., My Aspergers Child [online] Available at: <http://www.myaspergerschild.com/2013/02/70-tips-tricks-for-educating-students.html> Accessed at 8 July 2016.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου