70 tips για να βοηθήσετε έναν μαθητή με Asperger/Aυτισμό υψηλής λειτουργικότητας.
Έρευνες έχουν επιδείξει διάφορα χαρακτηριστικά τάξεων που "προμοτάρουν" την επιτυχία για μαθητές με Asperger ή αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας: εξατομικευμένη διαδασκαλία, ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών, θετική ενίσχυση, προβλεψιμότητα, μικρές περιόδους εργασίας, μικρή αναλογία δασκάλου-μαθητή και αφθονία δομών.
Επίσης, έχουν εντοπίσει τα καλύτερα χαρακτηριστικά των δασκάλων: συνέπεια, σταθερότητα, συχνή παρακολούθηση των εργασιών του παιδιού, χιούμορ, γνώση για τις στρατηγικές διαχείρισης συμπεριφοράς των μαθητών στο φάσμα,υπομονή, θετικές ακαδημαϊκές προσδοκίες.
Ακολουθούν 70 απλά και γρήγορα tips & tricks για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία μαθητών στο αυτιστικό φάσμα.
- Επιτρέψτε στο παιδί να αλλάζει θέση και μέρος καθώς κάνει μία εργασία.
- Αφήστε το παιδί να μασά τσίχλα αν το βοηθάει να μειώσει το άγχος του.
- Επιτρέψτε στο παιδί να κρατά ένα πρόχειρο για να σημειώνει.
- Επιτρέψτε στο παιδί να χρησιμοποιεί βοηθήματα, υπολογιστή και αριθμομηχανή.
- Αφήστε το παιδί να χρησιμοποιεί ένα αντικείμενο, να ζωγραφίζει, να πιέζει μία μπάλα και γενικά να χρησιμοποιεί ένα αντικείμενο που το βοηθά να μην αποσπάται, κατα την διάρκεια της εργασίας.
- "Αντιστοιχήστε" το παιδί με κάποιον φίλο του που τα καταφέρνει καλά στις εργασίες της τάξης, ώστε να το βοηθήσει αν χρειαστεί.
- Αναθέστε στο παιδί καθήκοντα που απαιτούν αυτοέλεγχο.
- Προετοιμάστε, ενθαρρύνεται και ενισχύστε τον μαθητή πριν, κατα την διάρκεια και στο τέλος της εργασίας.
- Επιλέξτε μία θέση για τον μαθητή σας, στη οποία θα μπορεί να σας παρακολουθεί εύκολα και δεν θα περισπάται απο θορύβους, εικόνες κλπ.
- Προσαρμόστε την βαθμολόγηση του τεστ βάση της απόδοσης σε διαφορετικές πτυχές της αξιολόγησης π.χ. οργάνωση, καλλιγραφία, αναγνώριση και χρήση αντικειμένων κ.ά.
- Βεβαιωθείτε οτι έχετε την προσοχή του μαθητή σας πριν ξεκινήσετε.
- Αναπτύξτε καλή σχέση με τον μαθητή σας. Οι μαθητές με Asperger είναι πιθανότερο να ανταποκριθούν σε συναισθηματικές σχέσεις.
- Επινοήστε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες.
- Μειώστε τον πολύ θόρυβο.
- Μειώστε τα πολλά οπτικά ερεθίσματα και την ακαταστασία που μπορεί να αποδιοργανώσει τον μαθητή.
- Τοποθετήστε τον μαθητή στο σημείο της τάξης με τους λιγότερους αντιπερισπασμούς ή γυρίστε το θρανίο προς τον τοίχο, μην απομονώνετε τον μαθητή όμως για μεγάλα διαστήματα και βοηθήστε τον να εμπλακεί σε ομαδικές δραστηριότητες ώστε να μην τον στιγματίσετε.
- Ενθαρρύνετε τους γονείς να εντάξουν στο εξωσχολικό πρόγραμμα του παιδιού την σωματική δραστηριότητα.
- Σιγουρευτείτε οτι η παρουσία σας είναι ενδιαφέρουσα.
- Επιτρέψτε στο παιδί να γνωρίζει τι θα μάθει και γιατί του χρειάζεται αυτό στη ζωή του.
- Δώστε την προσοχή σας σε κατάλληλες συμπεριφορές.
- Δώστε οι ίδιοι τις γραμμένες ασκήσεις για το σπίτι και μην τις υπαγορεύετε.
- Ενθαρρύνεται το παιδί να υπογραμμίζει.
- Αν η κοινωνική ενίσχυση είναι ανεπαρκής για να επιφέρει την κατάλληλη συμπεριφορά, "ενώστε" την κοινωνική αναγνώριση με απτούς ενισχυτές ή δραστηριότητες που μπορεί να κερδίσει.
- Εαν δέχεστε μια πολύ προκλητική συμπεριφορά απο τον μαθητή αναλογιστείτε πόσο συχνά κάνετε αρνητικά σχόλια ή έχετε αρνητική συμπεριφορά.
- Να είστε θετικοί, να ενθαρρύνεται τον μαθητή και να επικεντρώνεστε στη πρόοδο όσο μικρή και αν είναι.
- Αγνοήστε την αρνητική συμπεριφορά όσο το δυνατόν περισσότερο.
- Παρέχεται οπτικές οδηγίες και βήματα σε εργασίες με πολλά μέρη.
- Σε συνεργασία με το παιδί, βρείτε έναν "μυστικό κώδικα" (π.χ. ένα νεύμα ή μια περίεργη λέξη) που θα υπενθυμίζει στο παιδί να σας παρακολουθεί.
- Ενσωματώστε την κίνηση μέσα στο μάθημα.
- Συμπεριλάβετε τα ενδιαφέροντα του παιδιού μέσα στις εργασίες.
- Δώστε σύντομες και εύστοχες κατευθύνσεις. Μην "υπερφορτώνετε" το παιδί με πάρα πολλά σχόλια.
- Μειώστε την μη δομημένη ώρα όσο το δυνατόν περισσότερο.
- Δώστε στο παιδί έναν σωλήνα τον οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί ως τηλεσκόπιο για να σας παρακολουθεί μέσα στο μάθημα και να μην περισπάται.
- Δώστε κίνητρα στο παιδί για να τελειώσει την εργασία του στον κατάλληλο χρόνο.
- Όταν βλέπετε το παιδί ανήσυχο δώστε του λεκτική ή απτική ενθάρρυνση. Πλησιάστε το μειώνοντας τον τόνο της φωνής σας.
- Ηχογραφήστε τις οδηγίες μέσα σε μία κασέτα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο το παιδί όσες φορές θέλει.
- Αφήστε να παίζει απαλή μουσική χωρίς στίχους, σε χαμηλή ένταση.
- Δώστε την εργασία σε μέρη. Παρέχετε ενίσχυση για κάθε πλήρες μέρος πριν περάσετε στο επόμενο.
- Επικεντρωθείτε στον μαθητή με Asperger ενώ φαίνεται ότι δίνεται εργασίες για τους υπόλοιπους μαθητές.
- Δώστε ένα μπαλάκι χαλάρωσης στο παιδί για να το χρησιμοποιήσει εαν αγχωθεί.
- Βάλτε πάνω απο το κάθισμα του παιδιού ένα αφρώδες μαλακό μαξιλάρι.
- Προτείνεται στο παιδί να χρησιμοποιεί ένα πρόχειρο στο οποίο θα γράφει τι έκανε στο σχολείο και τί έχει για την επόμενη μέρα.
- Προτείνεται την χρήση ενός laptop σε παιδιά που χάνουν τα χαρτιά.
- Δώστε ένα δεύτερο ζευγάρι βιβλίων για το σπίτι στα παιδιά που ξεχνούν πράγματα.
- Δώστε στο παιδί ένα μεταβατικό αντικείμενο που θα το συνοδεύει σε διαφορετικές δραστηριότητες και χώρους, παρέχοντας του μια αίσθηση συνοχής και υποστήριξης.
- Δώστε στο παιδί ένα εξατομικευμένο γραπτό πρόγραμμα στο οποίο θα μπορεί να ανατρέχει.
- Δώστε στο παιδί επιπλέον χρόνο.
- Παρέχετε στο παιδί ευκαιρίες για κίνηση μέσα στη τάξη και ενσωματώστε τες με το ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού.
- Παρέχετε στο παιδί επιλογές για να διατηρήσετε το ενδιαφέρον του.
- Μειώστε το μήκος των εργασιών ώστε το παιδί να μην χάνει το ενδιαφέρον του.
- Επαναλάβετε και μειώστε τις κατευθύνσεις.
- Βάλτε το παιδί να καθίσει δίπλα σε ήσυχους μαθητές.
- Θέστε τις προσδοκίες σας πριν ξεκινήσετε μια δραστηριότητα.
- Ρυθμίστε ρουτίνες που προετοιμάζουν το παιδί για επερχόμενες μεταβάσεις.
- Διδάξτε τεχνικές μνήμης και στρατηγικές μελέτης.
- Για να προλάβετε την "αποδιοργάνωση" σε μια ολόκληρη σελίδα χαρτιού, δημιουργήστε ένα "παράθυρο" σε ένα κομμάτι χαρτονιού, με μόνο 1-2 εκτυπωμένες γραμμές.
- Επαναλάβετε τις οδηγίες στην δική του γλώσσα, ώστε να εξασφαλίσετε την κατανόηση απο τον μαθητή σας.
- Για να τραβήξετε την προσοχή και να εξασφαλίσετε την κατανόηση του μαθητή σας χρησιμοποιήστε μια μαριονέτα μέσω τις οποίας θα δίνετε τις κατευθύνσεις.
- Χρησιμοποιήστε test πολλαπλών επιλογών για να αυξήσετε τον προβληματισμό και την συγκέντρωση του μαθητή. Ενημερώστε το παιδί οτι μπορεί να υπάρχουν περισσότερες απο μία σωστές απαντήσεις.
- Χρησιμοποιήστε ένα ρολόι για να υπενθυμίσετε στον ανυπόμονο μαθητή σας οτι θα πρέπει να περιμένει την κατάλληλη ώρα για την εκκίνηση της επόμενης δραστηριότητας.
- Χρησιμοποιήστε συνθήματα "συναγερμού" για να τραβήξετε την προσοχή του παιδιού πριν δώσετε οδηγίες.
- Χρησιμοποιήστε χρώματα και μαρκαδοράκια για να τονίσετε ορισμένες σημαντικές λέξεις ή φράσεις σε φύλλα εργασίας.
- Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένα αντικείμενα για να διατηρήσετε την προσοχή του παιδιού.
- Χρησιμοποιήστε παραδείγματα βασιζόμενοι στα ενδιαφέροντα του παιδιού.
- Χρησιμοποιήστε το παιχνίδι για να διδάξετε έννοιες.
- Χρησιμοποιήστε διαφορετικούς τρόπους όσο δίνεται οδηγίες. Συνδυάστε τις προφορικές οδηγίες με την αφή.
- Χρησιμοποιήστε μόνο προφορικές οδηγίες αν αυτός ο τρόπος φαίνεται πως βοηθά το παιδί στην κατανόηση και την αξιολόγηση της μάθησης.
- Χρησιμοποιήστε την παντομίμα για να τραβήξετε την προσοχή του παιδιού οσο δίνεται οδηγίες.
- Δώστε διαγράμματα προόδου και άλλα οπτικά κείμενα για να ευοδώσετε την "κατάλληλη" συμπεριφορά.
- Χρησιμοποιήστε πολύχρωμα διαγράμματα και κάρτες για να παρακινήσετε τον μαθητή.
Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια.
Πηγή:
My Aspergers Child, 2013., My Aspergers Child [online] Available at: <http://www.myaspergerschild.com/2013/02/70-tips-tricks-for-educating-students.html> Accessed at 8 July 2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου